Voorwaarden en beperkingen van de adaptieve cruisecontrol

Het is belangrijk dat je de beperkingen van de adaptieve cruisecontrol kent, zodat je deze functie veilig kunt gebruiken. Het is een geavanceerde functie, maar er zijn voorwaarden en situaties die waarin de functie niet werkt.

De verantwoordelijkheid van de bestuurder bij het gebruik van de adaptieve cruisecontrol

De adaptieve cruisecontrol kan veel handelingen tijdens het rijden overnemen, maar jij bent nog altijd de bestuurder van de auto en dus blijf jij altijd verantwoordelijk. Wanneer je deze functie gebruikt, moet je nog altijd aandachtig blijven rijden en goed opletten. De adaptieve cruisecontrol weet niet wat jij of andere bestuurders willen doen. Deze functie kan niet mogelijk gevaarlijke situaties voorspellen of identificeren die een oplettende bestuurder wel ziet. Het is jouw verantwoordelijkheid om continu de werking van de adaptieve cruisecontrol te evalueren en waar nodig in te grijpen. Zo lang jij denkt dat de functie goed werkt, kun je de functie je laten helpen bij het rijden.

 Belangrijk

Rijomstandigheden

Bij het beoordelen van de werking van de adaptieve cruisecontrol moet je rekening houden met alle rij-, verkeers-, weers- en wegomstandigheden. Als het zicht bijvoorbeeld niet goed is, moet je mogelijk een grotere afstand tot voorliggers aanhouden dan de adaptieve cruisecontrol toepast. Hetzelfde geldt voor het rijden met een snelheid die veilig is voor de huidige weg- en verkeersomstandigheden.

Meer veiligheid en gemak

Wanneer de adaptieve cruisecontrol op de juiste manier wordt gebruikt, kun je de veiligheid verhogen en kost het rijden minder energie. In sommige gevallen kan het fouten van de bestuurder opvangen, zoals fouten door verminderde oplettendheid of afleidingen. Dit mogelijke voordeel is een aanvulling op veilig rijgedrag. Ondanks deze functie moet de bestuurder altijd goed blijven opletten en veilig rijden.

Oplettendheid van de bestuurder

Als je snelheids- en afstandsfuncties gebruikt, gebruik je de pedalen ook langere tijd niet. Je moet echter altijd blijven opletten zodat je zelf kunt remmen of gasgeven als dat nodig is. Zorg dat je altijd zo blijft zitten dat je snel kunt reageren.

Snelheidsbereik voor de adaptieve cruisecontrol

De adaptieve cruisecontrol is beschikbaar bij verschillende snelheden, afhankelijk van de omstandigheden bij activeren en gebruiken.
  • Als je de adaptieve cruisecontrol gebruikt, kun je een doelsnelheid tussen 20 en 180 km/u (10-110 mijl/u) instellen.
  • De adaptieve cruisecontrol kan worden geactiveerd bij een snelheid lager dan 20 km/u (10 mijl/u), maar probeert dan weer tot de ingestelde minimumsnelheid te accelereren.
  • Wanneer er een ander voertuig voor je rijdt, kan de adaptieve cruisecontrol ook bij snelheden lager dan 20 km/u (10 mijl/u) actief blijven.
    • In situaties waarbij je langzaam achter andere voertuigen rijdt, bijvoorbeeld in een file, dan kun je de adaptieve cruisecontrol gebruiken ook al rijdt de auto langzamer dan 20 km/u (10 mijl/u). Dat kan alleen als er een voertuig voor je rijdt dat ongeveer net zo snel als jouw auto rijdt.1

Activering en beschikbaarheid

Er moet aan diverse voorwaarden worden voldaan om de adaptieve cruisecontrol te activeren. Dit kunnen voorwaarden voor de huidige verkeers- en wegomstandigheden zijn of de systeemstatus van de auto. Sommige voorwaarden gelden alleen als je klaar om te vertrekken bent, zoals dat je je veiligheidsgordel hebt vastgemaakt en dat alle portieren en de achterklep zijn gesloten. Andere voorwaarden hebben betrekking op de huidige rijomstandigheden, zoals rijden met een snelheid binnen het snelheidsbereik voor de adaptieve cruisecontrol. Als de functie niet kan worden geactiveerd, wordt de reden hiervoor meestal in het bestuurdersinformatiegebied weergegeven.

Voorliggers volgen

Een van de mogelijkheden van de adaptieve cruisecontrol is het aanpassen van de snelheid van de auto aan die van een voorligger en een bepaalde afstand tot de voorligger aanhouden. Het gedrag van de adaptieve cruisecontrol en de mogelijkheid om voorliggers te volgen zijn afhankelijk van diverse factoren, onder meer de snelheid van jouw auto en de snelheid van je voorligger.

Voertuigen voor je die zeer langzaam rijden of stilstaan, kunnen ervoor zorgen dat de adaptieve cruisecontrol zich anders gedraagt, afhankelijk van de situatie en je snelheid:
  • Als de adaptieve cruisecontrol een voorligger volgt die stopt, dan laat de adaptieve cruisecontrol jouw auto achter het andere voertuig tot stilstand komen.
  • Als er voor je een gestopt voertuig wordt gedetecteerd, laat de adaptieve cruisecontrol je auto afremmen in een poging om achter het andere voertuig tot stilstand te komen.
    • Afhankelijk van je rijsnelheid kan de auto mogelijk niet helemaal tot stilstand komen achter het voertuig voor je. Het is altijd jouw verantwoordelijkheid om het verkeer om je heen in de gaten te houden en zodanig met de auto te rijden dat je veilig kunt reageren en de auto onder controle houdt.
  • Wanneer je met hoge snelheid rijdt, kunnen stilstaande voertuigen voor je door de adaptieve cruisecontrol verkeerd worden geïnterpreteerd, bijvoorbeeld wanneer je bij een stilstaande file komt. In zo'n situatie houdt de adaptieve cruisecontrol geen rekening met de gestopte auto's en laat je auto niet afremmen. Blijf altijd goed opletten en zorg dat je altijd de auto onder controle hebt en waar nodig de auto kan laten afremmen.

 Waarschuwing

Gestopte of langzaam rijdende voorliggers

Een voertuig dat is gestopt op jouw rijstrook, is een aanrijdingsgevaar waarbij je moet remmen of sturen.2

  • Bij snelheden lager dan 5 km/u (3 mijl/u) kan de adaptive cruisecontrol worden gedeactiveerd wanneer je een ander voertuig volgt:
    • als de auto niet zeker weet of datgene wat er voor de auto wordt waargenomen een gestopte auto of een ander voorwerp is3.
    • als de voorligger een bocht maakt en niet meer recht voor je rijdt.

Autostatus en -systemen

De adaptieve cruisecontrol vertrouwt op de nauwkeurige detectie en identificatie van verkeer in de omgeving en de toestand van de weg. Dit omvat onder meer informatie van de camera's, radars en andere sensoren. Het detectiesysteem kan niet alle rij-, verkeers-, weers- en wegomstandigheden hanteren. Lees de aparte delen in de handleiding over detectietypen, hoe ze werken en hun beperkingen om beter te begrijpen hoe de werking van de adaptieve cruisecontrol kan worden beïnvloed.

Diverse functies van de adaptieve cruisecontrol zijn afhankelijk van andere systemen in de auto.
  • De auto gebruikt een combinatie van radar- en cameradetectie om de snelheid van de auto aan die van voorliggers aan te passen. Daarom kunnen de voorwaarden en beperkingen van deze systemen de beschikbaarheid en werking van deze functie beïnvloeden.

 Belangrijk

Storingen in de auto

Bepaalde storingen in de auto kunnen de beschikbaarheid van de rijhulpsystemen beïnvloeden. Controleer in de weergave Autostatus of er problemen worden aangegeven als de adaptieve cruisecontrol niet beschikbaar is.

Wijzigingen aan de auto

Aanpassingen, reparaties en gemonteerde accessoires kunnen een negatief invloed op de rijhulpfuncties hebben of deze beperken. Er is een apart deel in deze handleiding waarin gedetailleerde informatie over dit ontwerp staat.

Overige voorwaarden en limieten

  • De adaptieve cruisecontrol is vooral bedoeld voor gebruik op een vlak wegoppervlak. Het kan lastig zijn om de juiste afstand tot voorliggers aan te houden bij steile hellingen omlaag.
  • Gebruik de adaptieve cruisecontrol niet als je met een aanhangwagen of zware lading rijdt.
  1. 1 De laagste doelsnelheid van de adaptieve cruisecontrol is 20 km/u (10 mijl/u), ook als de snelheid bij het activeren lager is.
  2. 2 Je auto kan je nog altijd waarschuwen voor het aanrijdingsrisico en vanwege de veiligheid ingrijpen als je niet op tijd reageert. Dat kan los van de mogelijkheden van de adaptieve cruisecontrol gebeuren.
  3. 3 Bijvoorbeeld obstakels die zijn bedoeld om mensen langzamer te laten rijden.