2026: maak u klaar voor de grote elektrische sprong
De Regering-De Croo heeft beslist: tegen 2026 zullen enkel nog nieuwe koolstofneutrale (dus elektrische) voertuigen fiscaal aftrekbaar zijn. Die maatregel komt er samen met andere fiscale evoluties die het dagelijkse beheer door fleetmanagers stevig op zijn kop zullen zetten.
FISCALITEIT
2026: MAAK U KLAAR VOOR DE GROTE SPRONG
De Regering-De Croo heeft beslist: tegen 2026 zullen enkel nog nieuwe koolstofneutrale (dus elektrische) voertuigen fiscaal aftrekbaar zijn. Die maatregel komt er samen met andere fiscale evoluties die het dagelijkse beheer door fleetmanagers stevig op zijn kop zullen zetten.
Het wetsontwerp van minister Van Peteghem voorziet dat nieuwe voertuigen op fossiele brandstoffen (met inbegrip van hybrides, PHEV’s en CNG-wagens) die zijn verworven vanaf 1 juli 2023 hun fiscale aftrekbaarheid jaar na jaar zullen zien dalen. Vanaf die datum tot en met 31 december 2025 geldt een overgangsregime, met een aftrekbaarheid die wordt begrensd op maximaal 75 procent. Nieuwe wagens die worden gekocht of gehuurd vanaf 2026 zijn nog maar voor maximaal 50 procent aftrekbaar en vanaf 2027 nog maar voor 25 procent. Nieuwe wagens met een verbrandingsmotor die vanaf 2028 worden ingeschreven zullen niet meer fiscaal kunnen worden ingebracht.
EV: van 100 naar 67,5 procent
Puur elektrische modellen blijven dus wel nog 100 procent aftrekbaar. Of toch tot 2027. Vanaf 1 januari 2027 daalt hun aftrekbaarheid als volgt:
Jaar Aftrekbaarheid
2026 100%
2027 95%
2028 90%
2029 82,5%
2030 75%
2031 67,5%
Ondernemingen krijgen echter wel stimuli voor investeringen in oplaadinfrastructuur voor EV’s. Zo zullen de installatiekosten fiscaal aftrekbaar worden gemaakt en mogen ze versneld worden afgeschreven als het bedrijf laadpalen (tegen betaling) toegankelijk maakt voor het publiek, ook buiten de kantooruren. Ook hier evolueert de aftrekbaarheid doorheen de tijd volgens het volgende schema:
Periode Aftrekbaarheid
1/09/2021 – 31/12/2022 200%
1/01/2023 – 31/08/2024 150%
CO2-bijdrage gaat sterk omhoog
Voor elke wagen die wordt besteld vanaf 1 juli 2023 zal de berekeningsformule van de CO2-bijdrage jaarlijks worden aangepast met een vermeerderingsfactor die de fiscale last van niet-koolstofneutrale voertuigen nog verder zal verzwaren. De formule evolueert door de jaren als volgt:
· CO2-bijdrage x 2,25 vanaf 2023
· CO2-bijdrage x 2,75 vanaf 2025
· CO2-bijdrage x 4,00 vanaf 2026
· CO2-bijdrage x 5,50 vanaf 2027
De minimale niet-geïndexeerde CO2-bijdrage zal in de nabije toekomst eveneens licht stijgen. Dat zal dus ook gevolgen hebben voor koolstofneutrale voertuigen.
· 23,42 euro vanaf 2023
· 25,99 euro vanaf 2026
· 28,57 euro vanaf 2027
· 31,15 euro vanaf 2028
Invoering WLTP-norm uitgesteld
De verplichte toepassing van de WLTP-waarden in de belastingformules was oorspronkelijk gepland vanaf 1 oktober 2021, maar is uitgesteld naar een nog te bepalen datum. Dat betekent met andere woorden dat de huidige keuzemogelijkheid tussen het gebruik van de NEDC 2.0- en de WTLP-cijfers behouden blijft in zoverre ze allebei nog te vinden zijn op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig. Op die manier wordt – in elk geval tijdelijk – een belastingverhoging vermeden. Vergeet echter niet dat talrijke constructeurs al hebben laten weten dat de NEDC 2.0-cijfers de komende maanden stapsgewijs zullen verdwijnen. Omdat de WLTP-waarde voor de meeste wagens hoger is dan de NEDC 2.0-waarde zal ook dat ongetwijfeld een invloed hebben op de fiscaliteit van voertuigen. Iets om in de gaten te houden…