TCO: HOE MAAKT U DE JUISTE KEUZE?


Door evoluties in de autofiscaliteit en op het niveau van elektrische en plug-inhybride technologie is de impact van een motorisering groter dan ooit. Door alle kosten te integreren, van de aanschafprijs tot het verbruik of zelfs de elektrische infrastructuur, helpt de TCO-berekening u als geen ander om de juiste keuze te maken.

TCO: HOE MAAKT U DE JUISTE KEUZE?

Door evoluties in de autofiscaliteit en op het niveau van elektrische en plug-inhybride technologie is de impact van een motorisering groter dan ooit. Door alle kosten te integreren, van de aanschafprijs tot het verbruik of zelfs de elektrische infrastructuur, helpt de TCO-berekening u als geen ander om de juiste keuze te maken.

TCO, dat zijn de drie magische letters die het wagenpark van een onderneming aansturen. De befaamde "Total Cost of Ownership" - die niet meer of minder dan de totale kosten van een voertuig gedurende het gebruik ervan vertegenwoordigt - omvat de aankoopprijs, het verbruik en alles wat verband houdt met het onderhoud of de slijtage van het voertuig. Vergeten we ook niet het aandeel belastingen, dat een belangrijk onderdeel van de prijs vormt. Het effect daarvan op de totale kosten zal echter afnemen naarmate de CO2-uitstoot lager uitvalt.

Dankzij hun lagere uitstoot zijn plug-inhybrides, zoals de Volvo Recharge-familie, in hogere mate fiscaal aftrekbaar bij de kosten verbonden aan het gebruik ervan. Bovendien geniet een plug-inhybride of een elektrisch voertuig een gunstigere doorverkoopwaarde naast andere motoriseringen. Dat is alvast een goede stap in de richting van een lagere TCO.

Een belangrijke opmerking is dat u bij de berekening van de TCO vóór de aankoop rekening moet houden met het profiel van de vlootchauffeur. Hoeveel kilometer rijdt deze per jaar en per dag? Bestaat de mogelijkheid om thuis op te laden, of alleen op kantoor? De antwoorden op deze vragen zijn beslissend voor de keuze voor een welbepaalde motorisering. Voor een bestuurder die ongeveer 20 kilometer per dag aflegt en die thuis of op kantoor kan laden, komt de plug-inhybride als de perfecte keuze uit de bus. Want de benzinemotor zal dan alleen worden gebruikt voor sporadische lange ritten.

De profielvraag dringt zich ook op voor een 100% elektrisch voertuig, inclusief - indien mogelijk - de installatie van de elektrische infrastructuur. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het opladen van een elektrische auto niet gratis. Maar het is desalniettemin voordeliger dan de kosten van eender welke brandstof. Tenslotte moet u rekening houden met het voordeel alle aard (VAA) dat het patroon vertoont dat het mee daalt met de CO2-uitstoot én de catalogusprijs. Het Volvo Malcorps Motors-team zal u helpen de juiste motorisering voor elk profiel te vinden. 

5 (2)_1