Een koplamp vol vernuft


Koplampen van nu zijn niet te vergelijken met die van pakweg tien jaar geleden. Lees hier hoe energiezuinige LED-technologie de koplamp heeft veranderd.

 

Bij Volvo staat veiligheid op één. Dat is al zo sinds de oprichting van het merk in 1927 en dat zal altijd zo blijven. Dankzij nieuwe technologieën ontwikkelen veiligheidssystemen zich in sneltreinvaart. Met name op het gebied van lichttechnologie is er de afgelopen jaren flinke vooruitgang geboekt. Meesturende koplampen bijvoorbeeld, waarbij de lichtbundel meestuurt in bochten, zodat potentieel gevaar eerder wordt opgemerkt.

 

Voordelen LED

Wat in de afgelopen jaren met name is opgevallen: het licht van halogeen werd langzaam gedoofd. Ter vervanging kwam de veel energiezuinigere LED-technologie. LED-verlichting heeft een krachtige lichtbundel, heeft een aanzienlijk langere levensduur en is veel energiezuiniger dan een conventionele halogeenlamp. Daarmee heeft LED-verlichting ook een positieve impact op het energieverbruik van een auto. Maar ook de verkeersveiligheid profiteert van deze technologie.

 

Uitschakelbare pixels
 

Dat komt in het bijzonder door de ontwikkeling van LED-pixelverlichting, met tientallen ‘pixels’ die individueel in de koplampen kunnen worden aangestuurd. De lichtbundel wordt in feite aangepast bij het wisselen tussen rechtsrijdend en linksrijdend verkeer en andersom. Hoe meer pixelelementen, hoe gerichter de lichtbundel.

 

Voordelen LED

Wat in de afgelopen jaren met name is opgevallen: het licht van halogeen werd langzaam gedoofd. Ter vervanging kwam de veel energiezuinigere LED-technologie. LED-verlichting heeft een krachtige lichtbundel, heeft een aanzienlijk langere levensduur en is veel energiezuiniger dan een conventionele halogeenlamp. Daarmee heeft LED-verlichting ook een positieve impact op het energieverbruik van een auto. Maar ook de verkeersveiligheid profiteert van deze technologie.

 

"Dankzij de geavanceerde LED-pixelverlichting van Volvo kun je zelfs
de hele tijd met ingeschakeld grootlicht rijden."

 

Slimme lichtstraal

LED-pixelverlichting biedt nog ander een voordeel: de lichtbundel van de koplampen kan in een fractie van een seconde worden aangepast om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. Verschillende ‘zones’ op het wegdek kunnen afzonderlijk worden verlicht of gedempt. Zo kan een rijstrook volledig worden verlicht, inclusief een deel van de berm, maar een zone op de rijstrook van tegemoetkomend verkeer juist niet.

 

Tijdwinst

Elke situatie is uniek en LED-pixelverlichting biedt voor elke situatie een passende lichtoplossing. Zo ben je in elke situatie verzekerd van optimaal zicht op de weg, zonder dat je tegemoetkomend verkeer verblindt. Zo kun je als bestuurder eerder reageren op verkeerssituaties. Een seconde tijdwinst kan al een enorm verschil betekenen in het verkeer.

 

Volvo Active High Beam

Dankzij de geavanceerde LED-pixelverlichting van Volvo kun je zelfs de hele tijd met ingeschakeld grootlicht rijden. Dankzij Volvo Active High Beam wordt bij een naderende tegenligger alleen het deel van de lichtbundel uitgeschakeld dat schijnt in de richting van tegemoetkomend verkeer. De rest van de weg blijft ‘gewoon’ verlicht. Als de tegenligger voorbij is gereden, springt dat deel van de verlichting weer aan voor maximaal zicht op de weg en de omgeving.

Deze lichtinnovaties op het gebied van koplampen zijn nog maar het begin. De toekomst bij Volvo heeft nog veel meer in petto. Een ding staat vast: verlichting draagt meer en meer bij aan de verbetering van de verkeersveiligheid door meer zicht te bieden in het donker, zónder andere weggebruikers te verblinden. Pure win-winsituatie dus.

Op de hoogte blijven? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.