10 dingen die u nog niet wist over de

volgwagens in de Ronde van Vlaanderen


Zondag 7 april 2019 is het opnieuw zover, honderdduizenden toeschouwers langs Vlaamse wegen die luidkeels hun favoriete renner aanmoedigen tijdens de legendarische Ronde van Vlaanderen. De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor kruim van de wielerwereld, maar de rol van de vele volgwagens valt niet te onderschatten. Voor het zevende jaar op rij levert Volvo-verdeler D'Hondt - Reynaert met vestigingen in Aalst, Oudenaarde en Zottegem de officiële wagens voor de zeven wielerwedstrijden van organisator Flanders Classics. Tien leuke weetjes!

 

1. Maar liefst 70 Volvo’s staan klaar om Vlaanderens Mooiste in veilige banen te leiden.

Het indrukwekkende wagenpark van Volvo D’Hondt – Reynaert staat klaar om maar liefst vier wedstrijden die dag in veilige banen te leiden. Zo staan de volgwagens in voor zowel de elite heren, de elite vrouwen, de junioren heren en ‘de Ronde Fan Ride’. Deze Fan Ride is er speciaal voor wielerliefhebbers, die de laatste 100 kilometer van de Ronde van Vlaanderen fietsen tussen de elite vrouwen en heren. Daarnaast zijn er ook een heel aantal VIP-wagens, wagens om de publiciteitskaravaan te begeleiden en ook wagens om de pers te shuttelen.
 

2. Waarom zijn er zoveel wagens nodig en zijn dit allemaal nieuwe wagens?

175 renners die strijden om de prestigieuze eerste plaats van dé Ronde, daar komt wel wat organisatie bij kijken. Er is de koersdirectie van Flanders Classics, maar ook verschillende juryleden die oordelen of alle renners, wagens en motards zich aan de regels houden, er zijn dokters mee, aankomstrechters en commissarissen. En dan zijn er nog auto’s om elke koers te openen en te sluiten, om VIP’s te vervoeren en is er een reservewagen mocht een van de andere uitvallen. Veel van deze Volvo’s zijn inderdaad nagelnieuw, maar daarnaast rijden er ook vervangwagens en demowagens van Volvo D’Hondt - Reynaert mee. Ook Volvo Car Gent (de fabriek) en Volvo Belux (de invoerder in België) dragen hun steentje bij en leveren 20 van de 70 wagens om het hele wielercircus veilig door de Vlaamse Ardennen te loodsen. En voor wie op de Muur in Geraardsbergen naar Volvo’s speurt: op sommige hellingen zijn er geen wagens toegelaten en rijden de volgwagens via een omleiding terug naar het parcours. Ook aan de aankomst wordt een strenge selectie gemaakt van voertuigen die al dan niet over de finishlijn mogen rijden.
 

3. Wie zit er achter het stuur van deze Volvo’s?

In tegenstelling tot wat vele mensen denken is het niet het personeel van Volvo D’Hondt - Reynaert zelf dat de wagens bestuurt. De meeste chauffeurs zijn ex-wielrenners die vertrouwd zijn met de vele ongeschreven wetten van de koers. Iedere chauffeur van een volgvoertuig op wedstrijdniveau moet trouwens houder zijn van een speciale licentie en moet ook houder zijn van een certificaat uitgereikt door de UCI. Deze vergunning is geldig voor een kalenderjaar en moet dus ieder jaar vernieuwd worden. De controle op het bezit van de vergunning is gekoppeld aan de aflevering van het volgbewijs voor de start van iedere wedstrijd.
 

4. Miss België rijdt ook dit jaar haar eigen Ronde van Vlaanderen.

Miss België, Elena Castro Suarez, afkomstig uit Antwerpen, geeft dit jaar samen met burgemeester Bart De Wever het startschot voor de 103de Ronde Van Vlaanderen. Daarna doorkruist ze samen met 14 dames van D’Hondt - Reynaert het parcours in een niet te missen roze Volvo XC90 ‘Ladies on the Road’.
 

5. Belgische wagens voor Belgische voorjaarsklassiekers

Naast de Ronde van Vlaanderen levert Volvo D’Hondt - Reynaert ook de officiële volgwagens voor de zeven andere wielerwedstrijden van organisator Flanders Classics. Gaande van de Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, de Brabantse Pijl, de Scheldeprijs, de Great War Remembrance Race en de Brussels Cycling Classic. Bovendien heeft het ook zijn symbolische waarde, Volvo’s die grotendeels de Vlaamse Ardennen doorkruisen, geleverd door een dealer met vestigingen in Aalst, Zottegem en Oudenaarde, en geproduceerd voor een groot deel in Gent. Volvo Cars Gent is niet voor niets de grootste productiesite voor de automobiel in België.

Op één dag van België naar Australië, heen en terug!
Volvo D'Hondt - Reynaert - wagensponsor Flanders Calssics © Digitalclickx
 

6. De Ronde start voor de volgwagens al in februari.

Vanaf begin februari staan er permanent drie Volvo’s ter beschikking van de organisatie om alle parcours van de verschillende Flanders Classics wedstrijden op voorhand minutieus te gaan verkennen en uit te pijlen. Zo zijn er geen verrassingen door lokale wegenwerken, onverwachte obstakels, verkeersremmers, enz.
 

7. Kan je zelf meerijden in een volgwagen tijdens de Ronde van Vlaanderen?

Ieder jaar verloot Volvo D’Hondt - Reynaert een zeer exclusieve en gegeerde plaats in een officiële Volvo volgwagen via hun Facebookpagina. De andere VIP plaatsen in de wagens zijn voorbehouden voor genodigden van de sponsors, politici en prominenten. Vergeet ook niet dat er in elke wagen een wedstrijdradio staat achter de bestuurderszetel en dat daar dus in veel gevallen niemand plaats kan nemen. Deze wagens rijden ook, net als de renners, aan een stuk door van start naar aankomst, tijd voor een sanitaire stop of een gezellige picknick in de Vlaamse Ardennen is er dus zelden.
 

8. Van een showroommodel tot een volwaardige Volvo volgwagen

Wagensponsor Volvo D’Hondt - Reynaert levert niet enkel de wagens, zij zorgen ook voor de hele praktische organisatie en volledige ombouw van de volgwagens. Dat gaat van plannen, schoonmaken, bestickeren, tot de montage van televisieschermen, zendapparatuur, trackers, opbouwborden (bv. rode en groen vlag),… Hierbij komen mensen van Flanders Classics helpen bij de voorbereidingen in de hoofdzetel van Volvo D’Hondt in Zottegem, maar finaal neemt de hele voorbereiding wel een maand lang een fulltime in beslag. Tussen de wedstrijden door moeten alle wagens in sneltempo herbestickerd worden, gewassen, geïnspecteerd en terug klaargezet voor de volgende race!
 

9. Op één dag van België naar Australië, heen en terug!

Alle volgwagens samen leggen tijdens de Ronde van Vlaanderen op één dag maar liefst meer dan 25.000 km af, dit is zo eventjes de afstand van België naar Australië heen en terug! En dan hebben we het nog niet over de duizelingwekkende prijs van alle Volvo’s die worden ingezet, goed voor maar liefst 3.500.000 euro op onze Vlaamse wegen.
 

10. Legendarische edities vragen om speciale edities

De Volvo verdeler pakt ook ieder jaar graag uit met enkele opvallende nieuwigheden. Twee jaar geleden werd voor de 100ste Ronde van Vlaanderen een volledig in goud gewrapte Volvo XC60 geleverd, die Peter Sagan flankeerde bij zijn historische overwinning. Vorig jaar ging alle aandacht naar de nieuwe Volvo XC40, geproduceerd in Gent en tevens ‘Car of the Year 2018’ waarmee koersdirecteur Wim Van Herreweghe achter de eerste ontsnapping aan rijdt. Dit jaar maakt de nieuwe robuuste V60 Cross Country zijn opwachting tijdens Vlaanderens Mooiste.

 

Peter Sagan

wint de 100ste Ronde van Vlaanderen met in zijn kielzog de gouden Volvo XC60.