Volvo V60 T6 Recharge, een echte drivers car?


Misschien moeten we eens zien wat de definitie daarvan is.

 
 
 

Volvo V60 T6 Recharge, een echte drivers car? 

Jens Aerts – hoofdredacteur menstyle.be - aan het woord… én stuurwiel!

Of ik een drietal dagen de Volvo V60 T6 Recharge wilde uittesten, eerlijk mijn mening geven en vooral uitvogelen of de Volvo V60 (T6 Recharge) als een echte drivers car mag bestempeld worden? Als hoofdredacteur van het Automotive en Lifestyle magazine MenStyle.be hoef je hier niet snel over na te denken. Met ervaringstesten die lopen van een Citroën AMI naar een Maybach S 580 en van een VW Caddy tot een Lamborghini Urus kunnen we stellen dat we redelijk wat ervaring en expertise in onze rechtervoet hebben zitten. Nu werd het tijd voor de Volvo V60.  

 

 
Light-version-SUP00025
 

Het samenspel tussen de goede 8-traps Geartronic versnellingsbak en motor loopt soepel al duurt het een fractie van een seconde alvorens hij effectief aanslaat bij een kickdown. Toch geeft dit een ietwat vertekend en traag beeld van snelheid want toen we naar de snelheidsmeter keken, ging die vrij vlot en snel de hoogte in. Is het dan het comfort? De goede geluidsdemping? Wie zal het zeggen maar hij is in wezen sneller dan hoe je het achter het stuur ervaart.

Zo haspelt hij een spurtje naar 100 in een vlotte 5,4 seconden af. Beetje sneu, ook al mag het buiten de Duitse Autobahn nergens, de topsnelheid wordt abrupt, en dat mag je echt letterlijk nemen, afgeblokt op 180 km/u (184 km/u op de teller). Als we dan naar onze hoofdvraag van de dag gaan…drivers car onwaardig? Laten we het zelf jammer vinden maar de eerlijkheid gebied ons ook om te zeggen dat een echte driver eerder wild wordt van het juist remmen en aansnijden van bochten dan van hard rechtdoor rijden… en daar kan de V60 wel weg mee. 

Een ander pluspunt van de V60 T6 Recharge is zijn elektrisch rijbereik. Daar waar de concurrentie met moeite 50 kilometer bij elkaar haspelt, lukt het in theorie (WLTP) voor de Volvo maar liefst 87 kilometer. Dit maakt dat wij een gecombineerd verbruik konden opmeten van slechts 3,7 liter per 100 kilometer. Mooi, zeker als je weet dat wij een paar keer te lui waren om de kabels in te steken en we de batterij vaak op 'Save'-modus hadden gezet én zelfs tijdens een ritje naar zee de batterij hebben opgeladen met hulp van de benzinemotor. Tja, echte PHEV-rijders zijn we nog niet en het is maar de vraag of we dit ook ooit zullen worden. Het blijft vooral een fiscaal gegeven wat ons betreft MAAR erg belangrijk voor de fleetmarkt. 

Waar Volvo in onze ogen ook in scoort, is het minimalistisch design. Dat is uiterst herkenbaar en slaat naadloos aan bij de andere Volvo modellen. OK, dit is een subjectief gegeven maar wij lusten er wel pap van. Van de “hamer van Thor”-koplampen naar de hoog oplopende gordellijn tot de grote L-vormige achterlichten,... strak, mooi en jawel, ook sportief. Dit wordt ook doorgetrokken in het met hoogwaardige materialen beklede interieur en groot en handig infotainmentsysteem.

Standaard beschikt de Volvo V60 over een 9" digitaal touchscreen voorzien van niet te missen hulpmiddelen als Bluetooth, spraakherkenning, stembediening, navigatie (via Google), Apple CarPlay en Android Auto, head-up display, DAB+ radio en een audio-installatie van Harman Kardon of beter nog, optioneel Bowers & Wilkins. Wij hebben ooit het privilege gehad om op uitnodiging van Bowers & Wilkins het design center en de fabriek in Worthing te gaan bekijken. De precisie en kwalitei

 

Last but not least, als we aan Volvo denken, denken we in de eerste plaats aan veiligheid, een Zweeds stokpaardje. Zo is de V60 vorstelijk uitgerust met de nodige veiligheidssnufjes die ervoor moeten zorgen dat ieder van de 5 passagiers aan boord veilig van punt A naar B wordt gevoerd. Denk maar aan aanrijdingwaarschuwing met noodrem- en stuurhulp, lane assist, adaptive cruise control en snelheidsbegrenzer en optioneel nog parkeerhulp, 360°camera … te veel om op te noemen. Als het aan Volvo ligt, vallen er dus geen slachtoffers meer in het verkeer en laat dat nu net misschien de rationele keuze zijn om hun wagens ook niet boven de 180 km/u meer te laten rijden, hoe graag de V60 T6 Recharge dit ook zou willen.

 
 
TIM00419_matinsombre

Oh ja, misschien nog de prijs? Er is al een Volvo V60 T6 Recharge vanaf 60.080 euro. Gezien de dure optielijsten bij zijn Duitse concurrenten staat de V60 T6 ook hier redelijk scherp. Wie toch ietwat twijfelt aan genoeg sportiviteit van deze Zweed en wat dieper (zo'n 11.050 euro) in de geldbuidel kan en durft tasten moet misschien wel gaan voor de T8 Polestar Engineered. Die heeft 455 paardjes aan boord, 709 Nm aan koppel en schiet in 4,6 seconden naar 100. Of de automaat hierdoor sneller reageert en/of de rijdynamiek nog verbetert, kunnen we niet bevestigen... daarvoor is het wachten tot een volgende test.

 
265660_V60_Inscription_in_Pebble_Grey_metallic

Conclusie
 

Is de Volvo V60 T6 Recharge een echter Drivers car die het vuur aan de schenen kan leggen van bijvoorbeeld Duitse premiumbreaks? Het antwoord is volmondig 'JA' als je gebrand bent op comfort, ruimte, zuinigheid en je vlot én veilig door het verkeer wilt laveren. Het antwoord is 'misschien' als je dit ook echt sportief wilt doen, al heeft Volvo met de V60 T8 wel een waardig alternatief in zijn rangen voor wie twijfelt aan de T6. De wegligging is goed, de remmen doen hun werk uitstekend. Minpuntje? We missen de snelle reactie van de automaat én we blijven het raar vinden dat wagens met meer dan 300 pk begrensd worden op 180 km/u. Maar zoals we al zeiden... snel rechtdoor rijden kan iedereen en daar ligt niet de prioriteit van de Zweedse constructeur. Zij gaan voor 0 verkeersslachtoffers en kunnen we ze daar ongelijk in geven?