Nieuws


Blijf op de hoogte van de nieuwtjes van Volvo Van Kasteren!

 

Volvo gebruikt nieuwe gamingtechnologie voor de 'ultieme rijsimulator'.

Het systeem is veel meer dan enkel gameplezier. De mixedrealitysimulator wordt namelijk ingezet om de veiligheid en technologie van het onafhankelijk rijden naar een hoger niveau te brengen. 

Een bewegende bestuurdersstoel, het stuur met haptisch feedback en glasheldere virtualrealityheadset lijkt deze simulator van Volvo Cars wel de droom van menig gamer, maar hij gaat nog veel verder dan wat we kennen uit de gamingwereld. Werkelijkheid en simulatie worden moeilijk van elkaar te onderscheiden. En dat is natuurlijk de bedoeling.

Met die combinatie van software en hardware kunnen de ingenieurs van Volvo Cars eindeloos nieuwe verkeersscenario's simuleren op een echt testparcours met een echte wagen, zonder dat de bestuurder enig risico loopt. Ingenieurs kunnen zo belangrijke inzichten verwerven in de interactie tussen mens en wagen voor de ontwikkeling van nieuwe functies voor veiligheid, rijassistentie en autonoom rijden.

Ideeën voor functies voor actieve veiligheid en rijassistentie, nieuwe gebruikersinterfaces voor autonoom rijden, toekomstige automodellen en tal van andere scenario's kunnen worden getest met echte testbestuurders. Het systeem kan worden gebruikt op echte testparcours of in het testlabo, en elk scenario kan volledig naar wens worden aangepast. Er zijn letterlijk oneindig veel mogelijkheden.

De ‘ultieme simulator’ van Volvo Cars werd woensdag gedemonstreerd tijdens een evenement dat werd gelivestreamd vanuit Volvo's Open Innovation Arena. Het werd gepresenteerd door een team van innovatie-experts van Volvo. Vorig jaar leverde de samenwerking van Volvo Cars en Varjo een primeur in de automobielwereld op: de mogelijkheid om een echte wagen te besturen met een mixedrealityheadset. Intussen werken ook Unity en ontwikkelaar van haptische bodysuits Teslasuit mee aan het project.

“Met deze geavanceerde technologie verkennen en leiden we de ontwikkeling voor de toekomstige productie van veilige wagens. Het is geweldig om daartoe ons steentje te kunnen bijdragen”, aldus Casper Wickman.

 

Grootste crashtest ooit.

Lees er hier meer over!

 

Volvo redt levens met grootste crashtest uit de geschiedenis. 

Nooit eerder deed Volvo Cars zo’n extreme crashtest, maar hij is cruciaal. Reddingsspecialisten gebruiken vaak wagens die in het Safety Centre van Volvo Cars werden gebruikt voor crashtests om hun levensreddende vaardigheden aan te scherpen.

Volvo Cars wil de reddingsdiensten trainen om levens te redden bij alle soorten accidenten. Om de impact op de auto zo groot mogelijk te maken is de organisatie laatst een stapje verder gegaan. Enkele nieuwe Volvo's werden meerdere keren opgetild met een kraan om vanop een hoogte van 30 meter naar beneden te vallen. 

Op deze manier werd er genoeg schade toegebracht aan de wagens voor een simulatie van de gevolgen van de extreemste crashscenario’. Ongevallen met een enkele wagen tegen zeer hoge snelheid, ongevallen waarbij een wagen aan hoge snelheid botst met een vrachtwagen of ongevallen waarbij een wagen een zware klap krijgt in de flank werden met deze actie nagebootst.

Tijdens een grote crash is de kans zeer groot dat de inzittende in kritieke toestand zijn, waardoor snel handelen van de reddingsdiensten van levensbelang is. Het belangrijkste is het veilig, maar rap bevrijden van de mensen uit de auto, zodat zij zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gebracht kunnen worden. Dit wordt bij de reddingsdiensten ook vaak 'golden hour' of 'het gouden uur' genoemd. De patiënt moet binnen het uur na het ongeval uit de auto en in het ziekenhuis geraken. 

“We werken al jaren nauw samen met de Zweedse reddingsdiensten”, zegt Håkan Gustafson, een senior onderzoeker van het Volvo Cars Traffic Accident Research Team. “We streven dan ook hetzelfde doel na: veiligere wegen voor iedereen. We hopen uiteraard dat niemand in dat soort extreem ongeval terechtkomt, maar niet alle ongevallen kunnen worden vermeden. Het is dus cruciaal dat er manieren bestaan om levens te redden wanneer die zeer ernstige ongevallen toch gebeuren.”

Door nieuwe auto's te gebruiken krijgen de onderzoekers beter inzicht in de staalhardheid van de wagens. Ook de reddingsdiensten kunnen op deze manier de vaardigheden constant ontwikkelen. Deze trainingen kunnen met andere woorden het verschil maken tussen leven en dood. 

In totaal stortten er tien verschillende Volvo modellen, meerdere keren naar beneden vanaf de kraan. Voorafgaand aan de val maakten de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars exacte berekeningen van de druk en de kracht waaraan elke wagen moest worden blootgesteld om het gewenste schadeniveau te bereiken.