Nieuws


Blijf op de hoogte van de nieuwtjes van Volvo Van Kasteren!

 

Minister Peeters: "210 laadinfrastructuurprojecten krijgen groen licht"

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters keurde 210 projecten goed waarmee ruim 9800 extra laadpaalequivalenten uitgerold zullen worden over Vlaanderen binnen deze projectcall. “De projectoproep voor semi-publieke laadinfrastructuur op privaat domein was een groot succes”, aldus minister Peeters. “Oorspronkelijk hadden we, op basis van de projectoproepen van de voorgaande jaren, 3 miljoen euro voorzien. Er werden maar liefst 210 projecten ontvankelijk verklaard en definitief goedgekeurd, goed voor 8,2 miljoen euro.” De Vlaamse regering keurde vrijdag jongstleden op vraag van minister Peeters een verhoging van het bedrag van de projectcall goed binnen haar eigen middelen.    

Elektrisch rijden zit in de lift 

Dat blijkt ook uit de resultaten van de projectoproep voor semi-publieke laadinfrastructuur. 

“Straks worden er 210 projecten uitgerold over gans Vlaanderen, met een mooie spreiding ook.  Het grote succes van de oproep toont ook een mental shift richting elektrisch rijden”, aldus minister Peeters. 

In totaal met de andere recente call erbij geteld, zorgt dat voor minsten 11.000 extra laadequivalenten de volgende jaren.  

De toekomt is duurzaam 

De 9.798 extra publiek toegankelijke laadpaalequivalenten uit deze call zullen binnen de 2 jaar geïnstalleerd worden. 

Vlaams minister Lydia Peeters: In het eerste klimaatdebat van De Standaard waar het thema transport aanbod kwam, zei een CEO van een groot automerk dat ze nu resoluut kiezen voor volledig elektrische wagen. M.a.w. de autosector, een cruciale stakeholder, kiest resoluut voor vergroening en neemt mee verantwoordelijkheid. De Europese Commissie met haar Green Deal en Fitfor55 is duidelijk  in welke richting ze met Europa wil evolueren. Verder waren we deze zomer  we allemaal getuige van wat de klimaatverandering kan betekenen. 3 verschillende stakeholders die één zaak gemeen hebben: klimaatverandering is nu -de switch is nodig en dit zal een inspanning zijn van iedereen.

Vlaams minister Lydia Peeters: “We staan voor enorme maatschappelijke en klimaatuitdagingen. Kiezen voor duurzaamheid in relatie tot innovatie is de toekomst, ook op het vlak van de mobiliteit. Als we willen dat meer mensen kiezen voor een elektrische wagen, moeten we de zekerheid bieden om altijd nabij te kunnen laden. Nabijheid, bereikbaarheid en vertrouwen zijn hier de kernwoorden Ik ben dan ook tevreden dat de volgende 2 jaar overal in Vlaanderen laadpalen bijkomen, dat stemt me hoopvol."

Innovatieve ondernemers 

Vele spelers die in augustus hun projectvoorstel indienden, willen nog dit najaar starten met de uitrol van de geplande laadinfrastructuur. Voor minister Peeters was het belangrijk om deze dynamiek niet te vertragen of te bemoeilijken. Onze bedrijven staan klaar. Vandaar dat het voor de minister essentieel was om in te spelen op de grote respons en aldus ook de nodige middelen intern te verschuiven en zo groen licht te kunnen geven voor deze goedgekeurde projecten.  

Diverse spelers, van de in augustus ingediende projecten staan te popelen om te starten met de uitrol van de geplande laadinfrastructuur. Met de klimaattop van Glasgow indachtig wil ik vanuit mijn beleidsbevoegdheid zeker een bijdrage leveren samen met zoveel andere stakeholders. Duurzaamheid en innovatie zijn de sleutels voor de mobiliteit van morgen. Ik ben blij dat zovele innovatieve ondernemers samen met mij in deze strijd stappen", besluit minister Peeters

 

Optimaliseer de actieradius van elektrische Volvo

Bestuurders van de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge kunnen het bereik van hun auto binnenkort nog verder optimaliseren dankzij de nieuwe Range Assistant-app. De bètaversie van die app kan in de wagen worden geïnstalleerd via de nieuwste over-the-airsoftware-update voor Volvo's met een infotainmentsysteem op basis van Android Automotive OS.

Na de installatie van die nieuwste update kunnen bestuurders van volledig elektrische Volvo's ook een grotere actieradius verwachten dankzij verbeteringen aan het slimme batterijbeheer en de regeneratieprestaties, en een slimmere timer om de temperatuur van de batterijen vooraf te optimaliseren.

De Range Assistant-app is een perfect voorbeeld van Volvo Cars’ strategie om softwareontwikkeling steeds meer intern te houden en helpt bestuurders om het resterende rijbereik van hun volledig elektrische Volvo in de gaten te houden en te optimaliseren via slim energiebeheer en efficiëntiegericht rijstijladvies.

De app is naadloos geïntegreerd in het Android-infotainmentsysteem en geeft bestuurders van volledig elektrische Volvo's een duidelijke en nauwkeurige indicatie van het geschatte resterende rijbereik en het realtime-energieverbruik. Hij zorgt ook voor een beter begrip van de belangrijkste factoren die het rijbereik beïnvloeden.

Een bereikoptimalisatiefunctie in de app kan het klimaatsysteem automatisch aanpassen om de actieradius te verbeteren, een functie die vooral nuttig zal zijn voor langere ritten omdat er dan minder vaak moet worden gestopt om de batterij te laden.

Tegen de volledige release wil Volvo Cars de app verder ontwikkelen en extra functies toevoegen zoals coaching van bestuurders met slimme en gemakkelijk uit te voeren aanbevelingen voor hun rijstijl en snelheid om de actieradius te maximaliseren.

XC40 Recharge-bestuurders kunnen de app downloaden via de nieuwste over-the-airsoftware-update. Bovendien wordt hij vanaf de start van de productie meteen geïnstalleerd op de C40 Recharge.

“Dankzij de interne ontwikkeling van software en over-the-airupdates kunnen we onze wagens voortdurend verbeteren en zorgen dat uw elektrische Volvo up-to-date blijft”, zegt Sanela Ibrovic, hoofd Connected Experience bij Volvo Cars. “De Range Assistant-app is een mooi voorbeeld van hoe een snelle ontwikkeling en ingebruikname van nieuwe functies de Volvo-klantervaring elke dag kan verbeteren.”

De over-the-airupdates zijn een nieuwe Volvo-dienst sinds het begin van dit jaar. Binnenkort zijn ze ook beschikbaar voor meer Volvo-modellen en markten en wordt de onderneming een marktleider op dit gebied. Ze zijn gemakkelijk en handig voor klanten, die hun wagen up-to-date kunnen houden zonder naar de garage te moeten gaan.

Andere functies en updates in de laatste softwarerelease zijn verdere verbeteringen van de veiligheidssystemen, nieuwe informatie over de invloed van koude klimaten op de actieradius van de batterij en verschillende bugfixes.

Bestuurders krijgen ook softwareversie-informatie op hun centrale display en worden via de Volvo Cars-app op de hoogte gebracht van geplande software-updates. Ze kunnen bovendien de voortgang van het download- en installatieproces volgen via appmeldingen.

De uitrol van deze nieuwste software-update gaat meteen van start, zodat alle modellen tegen eind oktober bijgewerkt zouden moeten zijn.

289322_Volvo_Cars_new_Range_Assistant_app_for_fully_electric_cars

Hoogst mogelijke score duurzaamheidsprestatie

Volvo Cars heeft de hoogste score gekregen voor zijn duurzaamheidsprestaties van EcoVadis, een toonaangevende leverancier van duurzaamheidsbeoordelingen voor bedrijven, en kan zo zijn positie als een van de koplopers wat betreft duurzaamheid in de autosector verder versterken.

Volgens de methodologie van EcoVadis verdienen de duurzaamheidsprestaties van Volvo Cars de score ‘Advanced’. Dat betekent dat Volvo Cars een Platinum-medaille krijgt en bij de beste 1% van alle 75.000 door EcoVadis beoordeelde ondernemingen hoort.

De Platinum-erkenning bewijst weer maar eens dat duurzaamheid voor Volvo Cars even belangrijk is als veiligheid en de hoogste prioriteit krijgt in al zijn activiteiten.

“Duurzaamheid is voor ons bij Volvo Cars even belangrijk als veiligheid”, zegt Anders Kärrberg, hoofd Global Sustainability bij Volvo Cars. “We nemen op alle gebieden maatregelen om een duurzamer bedrijf te worden, onder meer door onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Het is bemoedigend dat de strenge beoordeling van EcoVadis nu bevestigt dat we op de goede weg zijn.”

Volvo Cars heeft een uitgebreid klimaatplan dat de CO2-uitstoot van al zijn activiteiten en producten aanpakt, vanuit zijn ambitie om tegen 2040 een klimaatneutraal bedrijf te worden.

271703_Volvo_XC40_Recharge_P8_AWD_in_Glacier_Silver
 

Volvo gebruikt nieuwe gamingtechnologie voor de 'ultieme rijsimulator'.

Het systeem is veel meer dan enkel gameplezier. De mixedrealitysimulator wordt namelijk ingezet om de veiligheid en technologie van het onafhankelijk rijden naar een hoger niveau te brengen. 

Een bewegende bestuurdersstoel, het stuur met haptisch feedback en glasheldere virtualrealityheadset lijkt deze simulator van Volvo Cars wel de droom van menig gamer, maar hij gaat nog veel verder dan wat we kennen uit de gamingwereld. Werkelijkheid en simulatie worden moeilijk van elkaar te onderscheiden. En dat is natuurlijk de bedoeling.

Met die combinatie van software en hardware kunnen de ingenieurs van Volvo Cars eindeloos nieuwe verkeersscenario's simuleren op een echt testparcours met een echte wagen, zonder dat de bestuurder enig risico loopt. Ingenieurs kunnen zo belangrijke inzichten verwerven in de interactie tussen mens en wagen voor de ontwikkeling van nieuwe functies voor veiligheid, rijassistentie en autonoom rijden.

Ideeën voor functies voor actieve veiligheid en rijassistentie, nieuwe gebruikersinterfaces voor autonoom rijden, toekomstige automodellen en tal van andere scenario's kunnen worden getest met echte testbestuurders. Het systeem kan worden gebruikt op echte testparcours of in het testlabo, en elk scenario kan volledig naar wens worden aangepast. Er zijn letterlijk oneindig veel mogelijkheden.

De ‘ultieme simulator’ van Volvo Cars werd woensdag gedemonstreerd tijdens een evenement dat werd gelivestreamd vanuit Volvo's Open Innovation Arena. Het werd gepresenteerd door een team van innovatie-experts van Volvo. Vorig jaar leverde de samenwerking van Volvo Cars en Varjo een primeur in de automobielwereld op: de mogelijkheid om een echte wagen te besturen met een mixedrealityheadset. Intussen werken ook Unity en ontwikkelaar van haptische bodysuits Teslasuit mee aan het project.

“Met deze geavanceerde technologie verkennen en leiden we de ontwikkeling voor de toekomstige productie van veilige wagens. Het is geweldig om daartoe ons steentje te kunnen bijdragen”, aldus Casper Wickman.

 

Grootste crashtest ooit.

Lees er hier meer over!

 

Volvo redt levens met grootste crashtest uit de geschiedenis. 

Nooit eerder deed Volvo Cars zo’n extreme crashtest, maar hij is cruciaal. Reddingsspecialisten gebruiken vaak wagens die in het Safety Centre van Volvo Cars werden gebruikt voor crashtests om hun levensreddende vaardigheden aan te scherpen.

Volvo Cars wil de reddingsdiensten trainen om levens te redden bij alle soorten accidenten. Om de impact op de auto zo groot mogelijk te maken is de organisatie laatst een stapje verder gegaan. Enkele nieuwe Volvo's werden meerdere keren opgetild met een kraan om vanop een hoogte van 30 meter naar beneden te vallen. 

Op deze manier werd er genoeg schade toegebracht aan de wagens voor een simulatie van de gevolgen van de extreemste crashscenario’. Ongevallen met een enkele wagen tegen zeer hoge snelheid, ongevallen waarbij een wagen aan hoge snelheid botst met een vrachtwagen of ongevallen waarbij een wagen een zware klap krijgt in de flank werden met deze actie nagebootst.

Tijdens een grote crash is de kans zeer groot dat de inzittende in kritieke toestand zijn, waardoor snel handelen van de reddingsdiensten van levensbelang is. Het belangrijkste is het veilig, maar rap bevrijden van de mensen uit de auto, zodat zij zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gebracht kunnen worden. Dit wordt bij de reddingsdiensten ook vaak 'golden hour' of 'het gouden uur' genoemd. De patiënt moet binnen het uur na het ongeval uit de auto en in het ziekenhuis geraken. 

“We werken al jaren nauw samen met de Zweedse reddingsdiensten”, zegt Håkan Gustafson, een senior onderzoeker van het Volvo Cars Traffic Accident Research Team. “We streven dan ook hetzelfde doel na: veiligere wegen voor iedereen. We hopen uiteraard dat niemand in dat soort extreem ongeval terechtkomt, maar niet alle ongevallen kunnen worden vermeden. Het is dus cruciaal dat er manieren bestaan om levens te redden wanneer die zeer ernstige ongevallen toch gebeuren.”

Door nieuwe auto's te gebruiken krijgen de onderzoekers beter inzicht in de staalhardheid van de wagens. Ook de reddingsdiensten kunnen op deze manier de vaardigheden constant ontwikkelen. Deze trainingen kunnen met andere woorden het verschil maken tussen leven en dood. 

In totaal stortten er tien verschillende Volvo modellen, meerdere keren naar beneden vanaf de kraan. Voorafgaand aan de val maakten de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars exacte berekeningen van de druk en de kracht waaraan elke wagen moest worden blootgesteld om het gewenste schadeniveau te bereiken.