Veiligheid

Volvo heeft vele van de belangrijkste innovaties op het gebied van autoveiligheid op zijn naam staan. Onze technologie maakt een groot verschil in de praktijk van alledag – en er staat nog meer op stapel.

De driepuntsgordel getoond door de uitvinder, Nils Bohlin in 1959.

1959 Driepunts veiligheidsgordel

Sinds Volvo-ingenieur Nils Bohlin de driepunts autogordel introduceerde in ons PV544-model, zijn er al meer dan een miljoen levens gered. Volvo Cars zag af van het patent op deze uitvinding, zodat iedereen ervan kon profiteren.

Een naar achteren gekeerd kinderzitje van Volvo Cars in 1972.

1972 Achterwaarts gericht kinderzitje

Kent u de beelden van de eerste astronauten die op hun rug lagen tijdens een lancering? Zo werden de krachten op hun lichaam in balans gebracht. Dat was ook gedachte achter ons achterwaarts gerichte kinderzitje, de eerste in de auto-industrie: de druk verdelen en zo eventuele verwondingen voorkomen.

1978

De zittingverhoger

Een meisje zit op een zittingverhoger van een rode Volvo met vastgemaakte veiligheidsgordel.

We bedachten de eerste zittingverhoger ter wereld. Daardoor kunnen kinderen vanaf 4 jaar mee rijden in de auto terwijl ze naar voren kijken en de veiligheidsgordel meer bescherming en comfort biedt.

1990

De eerste geïntegreerde zittingverhoger ter wereld

Twee kinderen zitten achterin een Volvo-auto, de een kijkt naar de ander.

1991

Side Impact Protection System

Chassisaanzicht van een auto waarvan onderdelen in verschillende kleuren zijn gespoten.
Twee zwarte autostoelen met aan elke kant een witte zijairbag.

1991 Side Impact airbags (SIPS)

Daarna kwam nog een wereldprimeur: SIPS, het Side Impact Protection System, met torso-airbags aan de zijkant.

Illustratie van het Whiplash Protection System van Volvo Cars.

1998 Whiplash Protection System (WHIPS)

Dankzij een slim ontwerp van de stoel en hoofdsteun biedt WHIPS gelijkmatige ondersteuning en energieabsorptie bij aanrijdingen van achteren. Dit vermindert het risico op een whiplash.

Illustratie van de opblaasbare gordijnairbag van Volvo Cars.

1998 Opblaasbare gordijnairbag

Dit is het eerste airbagsysteem dat verbeterde bescherming biedt aan passagiers voor- en achterin de auto. Het systeem, dat zich in de plafondbekleding bevindt, zorgt voor bescherming van het hoofd van de inzittenden tijdens een aanrijding van opzij of wanneer de auto over de kop slaat.

Ook in het nieuwe millennium gingen we door met het bedenken van veiligheidsfuncties die echt een verschil maken.

2002

Roll-Over Protection System (ROPS)

Een Volvo SUV tijdens rollovertests voor de controle van het elektronische stabiliteitssysteem en de veiligheidsstructuur.

Naarmate SUV's populairder werden, verbeterden we de stabiliteit van onze SUV's met een elektronisch controlesysteem voor de rolstabiliteit en verbeterden we hun koetswerkontwerp, -structuur en -steunen om de bescherming bij kantelongevallen te helpen verbeteren.

2003 Blind Spot Information System (BLIS)

BLIS maakt gebruik van camera's of radars om andere auto's te detecteren die de auto naderen. Een waarschuwingslampje bij de buitenspiegel waarschuwt de bestuurder, die zo meer tijd heeft om te reageren.

Een Volvo-auto die in een bebouwde kom rijdt met digitaal weergegeven borden die een noodremsysteem afbeelden.

2008 City Safety

Vanaf onze eerste Volvo XC60 introduceerden we dit autonome noodremsysteem standaard in alle nieuwe Volvo-modellen. Door middel van laserdetectie wordt het risico op kop-staartbotsingen bij lage snelheden verminderd.

2010

Voetgangersdetectie met Autobrake

Een Volvo XC90 stopt bij een zebrapad terwijl een vrouw met een koffiekopje in de hand oversteekt.

2014

Run-off Road Protection

Een uitgesneden zijaanzicht van een auto met blootliggend chassis en interieur. Er is ook een grijze en een zwarte doos voor de auto.

2016 Connected Safety

De innovaties Slippery Road Alert en Hazard Light Alert gebruiken cloud-technologie om informatie te delen over gladheid en voertuigen die hun gevarenlicht aan hebben. Zo kunnen bestuurders op tijd reageren en hun snelheid aanpassen.

2018

Oncoming mitigation by braking

Een Volvo rijdt over een snelweg door een bebouwde omgeving, met digitaal weergegeven borden die een remingreep via Oncoming Mitigation by Braking aangeven.

Als een tegenligger plotseling op uw rijstrook komt en een aanrijding onvermijdelijk is, dan helpt deze functie om direct af te remmen en de impact van de aanrijding te beperken.

Digitale weergave van stippen die op een persoon lijken.

2019 Het E.V.A. Initiative (Equal Vehicles for All)

Vanaf de jaren '70 verzamelen we crashgegevens uit de praktijk om beter te begrijpen wat er gebeurt bij een aanrijding. Met het E.V.A. Initiative maken we deze gegevens makkelijk toegankelijk in een digitale bibliotheek waar iedereen uit kan downloaden.

Een Glacier Silver Volvo XC40 Recharge Plug-in hybrid staat geparkeerd naast een zwarte gevel.

2020 Snelheidsbegrenzing

Om een sterk signaal af te geven over de gevaren van te hard rijden, hebben we de topsnelheid van al onze nieuwe auto's verlaagd naar 180 km/uur. Zo nemen we actief verantwoordelijkheid om verkeersdoden te voorkomen en beter rijgedrag te stimuleren.

Met onze komende veiligheidsinnovaties betreden we een nieuw tijdperk van veiligheid voor Volvo Cars.

Een digitale weergave van een auto op de weg met lijnen en andere objecten.

2023 Lidar

Lidar-technologie is gebaseerd op geavanceerde sensoren. De techniek is essentieel voor het ontwikkelen van veilige, autonome auto's. Lidar helpt om andere auto's, voetgangers en fietsers te detecteren.

Een digitale weergave van iemand die op de bestuurdersstoel van een auto zit.

2023 Driver Understanding systeem

Dit systeem met twee camera's detecteert situaties waarbij de bestuurder afgeleid, moe of zelfs onder invloed is. Indien nodig activeert het systeem een beschermend schild en neemt het passende maatregelen om de bestuurder veilig te houden.

De veiligheidsvoorzieningen van Volvo Cars vormen een aanvulling op veilig rijgedrag en zijn niet bedoeld om onoplettend, agressief of anderszins
onveilig of verboden rijgedrag mogelijk te maken of aan te moedigen. Uiteindelijk is de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk voor het veilig besturen van het voertuig. Beschreven functies kunnen optioneel zijn en
de beschikbaarheid ervan kan per land verschillen.