Veiligheid
Volvo heeft vele van de belangrijkste innovaties op het gebied van autoveiligheid op zijn naam staan. Onze technologie maakt een groot verschil in de praktijk van alledag – en er staat nog meer op stapel.
1959 Driepunts veiligheidsgordel
Sinds Volvo-ingenieur Nils Bohlin de driepunts autogordel introduceerde in ons PV544-model, zijn er al meer dan een miljoen levens gered. Volvo Cars zag af van het patent op deze uitvinding, zodat iedereen ervan kon profiteren.
1972 Achterwaarts gericht kinderzitje
Kent u de beelden van de eerste astronauten die op hun rug lagen tijdens een lancering? Zo werden de krachten op hun lichaam in balans gebracht. Dat was ook gedachte achter ons achterwaarts gerichte kinderzitje, de eerste in de auto-industrie: de druk verdelen en zo eventuele verwondingen voorkomen.
1978
De zittingverhoger
We bedachten de eerste zittingverhoger ter wereld. Daardoor kunnen kinderen vanaf 4 jaar mee rijden in de auto terwijl ze naar voren kijken en de veiligheidsgordel meer bescherming en comfort biedt.
1990
De eerste geïntegreerde zittingverhoger ter wereld
De introductie van de geïntegreerde zittingverhoger was weer een grote stap voorwaarts in kindveiligheid. Dit werd ontwikkeld in combinatie met andere verstevigingen, om extra bescherming en comfort te bieden voor jonge passagiers.
1991
Side Impact Protection System
De volgende mijlpaal was de introductie van een uiterst sterke structuur en energieabsorberende materialen aan de binnenzijde van de auto, een dwarsbalk in de vloer en zelfs versterkte stoelen. Dit vormde voortaan een integraal onderdeel van ons auto-ontwerp.
1991 Side Impact airbags (SIPS)
Daarna kwam nog een wereldprimeur: SIPS, het Side Impact Protection System, met torso-airbags aan de zijkant.
1998 Whiplash Protection System (WHIPS)
Dankzij een slim ontwerp van de stoel en hoofdsteun biedt WHIPS gelijkmatige ondersteuning en energieabsorptie bij aanrijdingen van achteren. Dit vermindert het risico op een whiplash.
1998 Opblaasbare gordijnairbag
Dit is het eerste airbagsysteem dat verbeterde bescherming biedt aan passagiers voor- en achterin de auto. Het systeem, dat zich in de plafondbekleding bevindt, zorgt voor bescherming van het hoofd van de inzittenden tijdens een aanrijding van opzij of wanneer de auto over de kop slaat.
Ook in het nieuwe millennium gingen we door met het bedenken van veiligheidsfuncties die echt een verschil maken.
2002
Roll-Over Protection System (ROPS)
Naarmate SUV's populairder werden, verbeterden we de stabiliteit van onze SUV's met een elektronisch controlesysteem voor de rolstabiliteit en verbeterden we hun koetswerkontwerp, -structuur en -steunen om de bescherming bij kantelongevallen te helpen verbeteren.
2003 Blind Spot Information System (BLIS)
BLIS maakt gebruik van camera's of radars om andere auto's te detecteren die de auto naderen. Een waarschuwingslampje bij de buitenspiegel waarschuwt de bestuurder, die zo meer tijd heeft om te reageren.
2008 City Safety
Vanaf onze eerste Volvo XC60 introduceerden we dit autonome noodremsysteem standaard in alle nieuwe Volvo-modellen. Door middel van laserdetectie wordt het risico op kop-staartbotsingen bij lage snelheden verminderd.
2010
Voetgangersdetectie met Autobrake
Onze veiligheidsinnovaties beschermen ook andere weggebruikers. Dit systeem waarschuwt de bestuurder als iemand plotseling voor de auto opdoemt. De rem wordt automatisch bediend als de bestuurder dit niet doet.
2014
Run-off Road Protection
Volvo loopt voorop in het testen van ongevallen waarbij de auto van de weg raakt. Met het Run-off Road Protection systeem richtten we ons op het goed in positie houden van de inzittenden door de veiligheidsgordels aan te spannen. Ook introduceerden we energieabsorberende stoelfuncties om letsel aan de ruggengraat te verminderen.
2016 Connected Safety
De innovaties Slippery Road Alert en Hazard Light Alert gebruiken cloud-technologie om informatie te delen over gladheid en voertuigen die hun gevarenlicht aan hebben. Zo kunnen bestuurders op tijd reageren en hun snelheid aanpassen.
2018
Oncoming mitigation by braking
Als een tegenligger plotseling op uw rijstrook komt en een aanrijding onvermijdelijk is, dan helpt deze functie om direct af te remmen en de impact van de aanrijding te beperken.
2019 Het E.V.A. Initiative (Equal Vehicles for All)
Vanaf de jaren '70 verzamelen we crashgegevens uit de praktijk om beter te begrijpen wat er gebeurt bij een aanrijding. Met het E.V.A. Initiative maken we deze gegevens makkelijk toegankelijk in een digitale bibliotheek waar iedereen uit kan downloaden.
2020 Snelheidsbegrenzing
Om een sterk signaal af te geven over de gevaren van te hard rijden, hebben we de topsnelheid van al onze nieuwe auto's verlaagd naar 180 km/uur. Zo nemen we actief verantwoordelijkheid om verkeersdoden te voorkomen en beter rijgedrag te stimuleren.
Met onze komende veiligheidsinnovaties betreden we een nieuw tijdperk van veiligheid voor Volvo Cars.
2023 Lidar
Lidar-technologie is gebaseerd op geavanceerde sensoren. De techniek is essentieel voor het ontwikkelen van veilige, autonome auto's. Lidar helpt om andere auto's, voetgangers en fietsers te detecteren.
2023 Driver Understanding systeem
Dit systeem met twee camera's detecteert situaties waarbij de bestuurder afgeleid, moe of zelfs onder invloed is. Indien nodig activeert het systeem een beschermend schild en neemt het passende maatregelen om de bestuurder veilig te houden.
Alle Recharge-modellen
De veiligheidsvoorzieningen van Volvo Cars vormen een aanvulling op veilig rijgedrag en zijn niet bedoeld om onoplettend, agressief of anderszins onveilig of verboden rijgedrag mogelijk te maken of aan te moedigen. Uiteindelijk is de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk voor het veilig besturen van het voertuig. Beschreven functies kunnen optioneel zijn en de beschikbaarheid ervan kan per land verschillen.